Przyjęty Uchwałą Nr VI/36/2011 Rady Powiatu Gostynińskiego z dnia 25 lutego 2011r.
1. Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości
2. Wydział Komunikacji
3. Wydział ds. Promocji, Informatyzacji i Funduszy Unijnych
4. Zespół Radców Prawnych
5. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
6. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
7. Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Obywatelskich
8. Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
9. Wydział Architektury, Budownictwa i Inwestycji
10. Wydział Edukacji, Kultury i Promocji Zdrowia
11. Samodzielne Stanowisko Audytora Wewnętrznego
12. Wydział Organizacyjno - Administracyjny
13. Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego
14. Biuro Rady Powiatu
15. Wydział Finansowy, Planowania i Analiz
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1
1. Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Gostyninie, zwany dalej Regulaminem określa organizację i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Gostyninie.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Gostynińskiego,
2) Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Gostynińskiego,
3) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Gostynińskiego, będącego Przewodniczącym Zarządu,
4) Wicestaroście - należy przez to rozumieć Wicestarostę Gostynińskiego,
5) Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Gostynińskiego,
6) Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Powiatu Gostynińskiego, będącego Głównym Księgowym Budżetu Powiatu Gostynińskiego,
7) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Gostyninie,
8) Wydziale - należy przez to rozumieć Wydział Starostwa Powiatowego oraz równorzędną komórkę organizacyjną o innej nazwie, wchodzącą w skład Starostwa Powiatowego,
9) Naczelniku - należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej.
& 2
Starostwo Powiatowe działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa ( Dz. U. Nr 96, poz. 603 z późn. zm.),
2. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów (Dz. U. Nr 103, poz. 652),
3. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
4. ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa ( Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm. ),
5. ustawy z dnia 13 października 1998r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.),
6. ustawy z dnia 29 grudnia 1998r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa ( Dz. U. Nr 162, poz. 1126 z późn. zm. ),
7. innych ustaw i aktów wydanych w celu wykonania zadań nałożonych na Powiat Gostyniński,
8. Statutu Powiatu Gostynińskiego,
9. niniejszego Regulaminu. § 3 Pracą Starostwa kieruje Starosta przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza Powiatu oraz Skarbnika Powiatu. § 4 Starostę w czasie jego nieobecności zastępuje Wicestarosta lub Sekretarz Powiatu. ROZDZIAŁ II
PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY STAROSTĄ, WICESTAROSTĄ, SEKRETARZEM POWIATU I SKARBNIKIEM POWIATU § 5 W zakresie zastrzeżonym dla Starosty pozostają w szczególności następujące sprawy:
1) podejmowanie niezbędnych czynności należących do właściwości Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, z wyjątkiem wydawania przepisów porządkowych w trybie art. 42 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym,
2) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd,
3) prowadzenie polityki kadrowej,
4) wnioskowanie do Rady o powołanie i odwołanie Skarbnika Powiatu,
5) kierowanie Starostwem oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnika powiatowych służb, inspekcji i straży,
6) przedkładanie uchwał Rady Powiatu Wojewodzie Mazowieckiemu w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia oraz niezwłocznie uchwał organów powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych,
7) przekazywanie przepisów porządkowych organom wykonawczym gmin z terenu powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu,
8) przedkładanie regionalnej izbie obrachunkowej uchwał:
- budżetowej powiatu,
- w sprawie prowizorium budżetowego powiatu,
- w sprawie absolutorium dla Zarządu,
- innych objętych zakresem nadzoru izby,
9) wykonywanie uchwał Zarządu,
10) organizowanie pracy Zarządu i Starostwa, kierowanie bieżącymi sprawami Powiatu oraz reprezentowanie Powiatu na zewnątrz,
11) upoważnienie Wicestarosty, poszczególnych członków Zarządu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu,
12) udzielanie odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej,
13) występowanie do Wojewody Mazowieckiego i Marszałka Województwa Mazowieckiego,
14) udzielanie odpowiedzi na postulaty i zapytania senatorów, posłów i radnych,
15) udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski,
16) tworzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
17) kierowanie Powiatowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
18) kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej poprzez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie powiatu,
19) wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony,
20) kierowanie działaniami prowadzonymi na obszarze powiatu w celu zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia,
21) wszystkie inne uprawnienia przewidziane w ustawach oraz w Statucie Powiatu,
22) przyjmowanie, analizowanie i przesyłanie do urzędu skarbowego oświadczenia majątkowego wicestarosty, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne z upoważnienia starosty. § 6
1. Do kompetencji Wicestarosty należą sprawy z zakresu :
1) wykonywania zadań i kompetencji określonych przez Starostę, a w szczególności kierowanie sprawami wchodzącymi w zakres kompetencji :
a) Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości,
b) Wydziału Komunikacji,
c) Wydziału ds. Promocji, Informatyzacji i Funduszy Unijnych.
2) zastępstwa Starosty w czasie niemożności pełnienia przez niego obowiązków służbowych.
2. Do kompetencji Sekretarza Powiatu należą sprawy z zakresu :
1) zapewnienia sprawnego funkcjonowania Starostwa i właściwych warunków jego działań,
2) należytej organizacji stanowisk pracy i realizacji zadań przez pracowników Starostwa,
3) przestrzegania dyscypliny pracy,
4) terminowego załatwiania spraw,
5) przestrzegania informacji niejawnych,
6) kontroli realizacji zadań przez wydziały,
7) zadań i kompetencji określonych przez Starostę,
8) zapoznawania pracowników Starostwa z obowiązującymi przepisami prawa,
9) nadzoru nad :
a) udzielaniem informacji do Planu Działania Systemu dla Województwa Mazowieckiego w zakresie ratownictwa medycznego,
b) realizacją zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia,
10) prowadzenie spraw związanych z :
a) tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem statutu,
b) tworzeniem rady społecznej,
c) sprawowaniem nadzoru.
11) inicjowanie i koordynowanie prac związanych z opracowaniem wewnętrznych regulacji organizacyjno - prawnych,
12) koordynowanie i nadzorowanie nad przygotowaniem przez jednostki organizacyjne powiatu i komórki organizacyjne Starostwa projektów aktów prawnych Zarządu i Rady Powiatu,
13) koordynowanie prac dotyczących przygotowania i wnoszenia pod obrady Rady projektów uchwał i innych materiałów przedstawionych przez Zarząd. Sekretarz uczestniczy w pracach Zarządu oraz może uczestniczyć w obradach Rady Powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
3. Do kompetencji Skarbnika Powiatu należą sprawy :
1) wynikające m.in. z ustawy o : finansach publicznych, rachunkowości, samorządzie powiatowym, oraz przepisów wykonawczych w tym w szczególności z zakresu :
a) prawidłowej gospodarki budżetowej powiatu,
b) nadzoru nad gospodarką finansową powiatu,
2) zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej,
3) kontrasygnowanie czynności prawnych mających spowodować powstanie zobowiązań finansowych powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
4) współpraca z organami kontrolującymi w zakresie finansów. Skarbnik uczestniczy w pracach Zarządu oraz może uczestniczyć w obradach Rady Powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA STAROSTWA § 7
Wydziały Starostwa kierowane są przez Naczelników za wyjątkiem Wydziału Finansowego, Planowania i Analiz kierowanego przez Skarbnika Powiatu będącego Głównym Księgowym Budżetu Powiatu.
W skład Starostwa Powiatowego w Gostyninie wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw używają symboli :
1) |
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości |
GK |
2) |
Wydział Komunikacji |
WK |
3) |
Wydział ds. Promocji, Informatyzacji i Funduszy Unijnych |
PF |
4) |
Zespół Radców Prawnych |
ZR |
5) |
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych |
PN |
6) |
Powiatowy Rzecznik Konsumentów |
RK |
7) |
Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Obywatelskich |
SZ |
8) |
Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska |
RL |
9) |
Wydział Architektury, Budownictwa i Inwestycji |
AB |
10) |
Wydział Edukacji, Kultury i Promocji Zdrowia |
EZ |
11) |
Samodzielne Stanowisko Audytora Wewnętrznego |
AW |
12) |
Wydział Organizacyjno - Administracyjny |
OA |
13) |
Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego |
AZ |
14) |
Biuro Rady Powiatu |
BR |
15) |
Wydział Finansowy, Planowania i Analiz |
FP |
Strukturę organizacyjną Starostwa Powiatowego w Gostyninie określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA WSPÓLNE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH § 8
1. Komórki organizacyjne prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Powiatu.
2. Naczelnicy Wydziałów Starostwa odpowiedzialni są przed Starostą za realizację swoich zadań, organizację, skuteczność oraz dyscyplinę pracy podległej komórki.
3. W razie nieobecności Naczelnika zastępuje go wyznaczony pracownik.
Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
1. Prowadzenie działalności przypisanej przepisami prawa do właściwości Starosty i Powiatu.
2. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań wynikających z uchwał Rady, Zarządu, Zarządzeń Starosty.
3. Zapewnienie sprawnej obsługi interesantów.
4. Przygotowywanie projektów aktów prawnych, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje Rady, posiedzenia Zarządu oraz dla potrzeb Starosty, w zakresie merytorycznej działalności.
5. Współdziałanie ze Skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu.
6. Przygotowywanie merytorycznych odpowiedzi dla Zarządu związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem interpelacji i wniosków Radnych.
7. Współpraca z Komisjami Rady w zakresie zadań realizowanych przez komórki.
8. Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
9. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków według właściwości i poleceń Starosty.
10. Prowadzenie w zakresie ustalonym przez Starostę kontroli i instruktażu w jednostkach organizacyjnych Powiatu.
11. Współuczestniczenie w opracowywaniu programów i przedsięwzięć organizacyjno-gospodarczych przyczyniających się do rozwoju Powiatu.
12. Podejmowanie działań pozyskiwania dochodów na rzecz Powiatu.
13. Programowanie, planowanie i nadzorowanie realizacji inwestycji i remontów według właściwości komórki. 14. Współdziałanie z organami samorządowymi, rządowymi, pozarządowymi.
15. Usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórek organizacyjnych oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy Starostwa.
16. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych.
17. Współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie klęsk żywiołowych.
18. Współdziałanie w zakresie realizacji akcji kurierskiej.
19. Wykonywanie zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, we współdziałaniu z osobą wykonującą zadania w tym zakresie.
20. Stosowanie postanowień Instrukcji Kancelaryjnej, Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt i Instrukcji Archiwalnej.
21. Sprawozdawczość w zakresie wykonywanych spraw.
ROZDZIAŁ V
ZAKRESY DZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH WYDZIAŁÓW § 9
1. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU GEODEZJI, KARTOGRAFII, KATASTRU I NIERUCHOMOŚCI w szczególności należy :
A. w zakresie Geodezji Kartografii, Katastru i Ochrony Gruntów Rolnych i Leśnych:
1) prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie zagadnień wynikających z prawa geodezyjnego i kartograficznego a w szczególności:
a) ewidencji gruntów, budynków i lokali,
b) gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
c) ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
2) scalania i wymiany gruntów,
3) wyłączania z produkcji użytków rolnych i leśnych, ochrony gleb, rekultywacji, zagospodarowania gruntów i prowadzenie sprawozdawczości w zakresie stosowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
4) planowania i zlecania prac geodezyjno-kartograficznych oraz robót urządzeniowo-rolnych i klasyfikacji gruntów,
5) zakładania osnów szczegółowych,
6) powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywania i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
7) opiniowanie podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i własność Powiatu,
8) prowadzenie spraw związanych z kontrolą merytoryczną i techniczną operatów składanych przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego oraz aktualizację powiatowych baz danych w zakresie ewidencji gruntów, map numerycznych, banku osnów geodezyjnych.
B. w zakresie gospodarki nieruchomościami:
1) gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i powiatowym zasobem nieruchomości,
2) ustalanie, aktualizowanie opłat rocznych i pozyskiwania dochodów na rzecz Skarbu Państwa i Powiatu z tytułu gospodarowania nieruchomościami,
3) podziałów, wywłaszczeń i zwrotu nieruchomości,
4) ustalanie i regulacja stanów prawnych nieruchomości w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa i Powiatu,
5) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności,
6) regulacja prawna nieruchomości będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych wynikająca z obowiązujących ustaw,
7) prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego, określanie wysokości odszkodowania oraz ustalania praw korzystania z nieruchomościami,
8) planowanie robót związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu w ramach przyznanych dotacji budżetowych,
9) prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu.
C. w zakresie Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej :
1) gromadzenie i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
2) techniczne prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
3) zakładanie i prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
4) zakładanie, modernizacja i aktualizacja mapy zasadniczej,
5) zakładanie, aktualizowanie i zabezpieczanie numerycznych baz danych,
6) określanie wysokości opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
2. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU KOMUNIKACJI w szczególności należy:
A. w zakresie ruchu drogowego :
1) prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych oraz nalepek kontrolnych, znaków legalizacyjnych i kart pojazdów,
2) przyjmowanie od policji oraz jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanych dowodów rejestracyjnych ( pozwoleń czasowych ) oraz zwracanie ich po ustaniu przyczyn uzasadniających zatrzymanie,
3) wydawanie decyzji o nadaniu i umieszczaniu cech identyfikacyjnych pojazdu przez stacje kontroli pojazdów,
4) kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że stan tych pojazdów zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
5) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i zatrzymywaniem praw jazdy ( wtórników ) oraz cofaniem i przywracaniem uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi,
6) wydawanie decyzji o kontrolnym sprawdzeniu kwalifikacji do kierowania pojazdami,
7) wydawanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierowców w przypadkach zastrzeżeń do stanu zdrowia,
8) wydawanie, zaświadczeń sprawowanie nadzoru i kontrola spraw związanych z :
a) przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów przez stacje kontroli pojazdów,
b) szkoleniem kandydatów na kierowców,
9) prowadzenie ewidencji instruktorów i diagnostów oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad ich działalnością,
10) zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
11) wydawanie kart parkingowych uprawniających do niestosowania się do niektórych znaków drogowych dot. zakazu ruchu lub postoju,
12) wyznaczanie jednostek upoważnionych do usuwania z drogi pojazdów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego,
13) realizacja zadań wynikających z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym w tym wyznaczanie parkingów strzeżonych dla pojazdów usuniętych z drogi.
B. w zakresie prawa przewozowego:
1) prowadzenie spraw w zakresie krajowego transportu drogowego:
a) zabezpieczenie obsługi komisji egzaminacyjnej w zakresie egzaminu przedsiębiorców i kierowców zamierzających wykonywać transport drogowy taksówką,
b) udzielanie, odmowa udzielania, zmiana lub cofanie licencji na prowadzenie transportu drogowego w krajowym transporcie drogowym,
c) wydawanie zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej,
d) wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i nieregularnych na określonych liniach komunikacyjnych obejmujących zasięgiem powiat,
e) prowadzenia działalności kontrolnej przedsiębiorców posiadających licencję lub zezwolenia na wykonywanie transportu drogowego w zakresie zgodności wykonywania,
f) prowadzenie spraw związanych z obronnością i bezpieczeństwem Państwa w zakresie transportu i przewozu osób.
C. w zakresie drogownictwa :
1) wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
2) wykonywanie zadań nadzoru nad zarządcą dróg powiatowych.
3. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ds PROMOCJI, INFORMATYZACJI I FUNDUSZY UNIJNYCH w szczególności należy :
A. w zakresie promocji Powiatu :
1) opracowanie strategii działań promocyjnych oraz wdrażanie inicjatyw w zakresie promocji powiatu,
2) poszukiwanie zewnętrznych źródeł finansowania lokalnych inicjatyw,
3) prowadzenie i koordynacja działań w zakresie współpracy z instytucjami krajowymi, zagranicznymi, regionalnymi, organizacjami pozarządowymi oraz inicjowanie nowych kontaktów,
4) współdziałanie z różnymi organizacjami i instytucjami w zakresie pozyskiwania dodatkowych funduszy krajowych i zagranicznych na rozwój powiatu,
5) współpraca z organizacjami pozarządowymi,
6) opracowanie materiałów promocyjnych,
7) prowadzenie biuletynu powiatowego,
8) współdziałanie z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz informowanie ich o działalności i podejmowanych decyzjach,
9) podejmowanie działań mających na celu kształtowanie pozytywnego wizerunki powiatu,
10) prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Starostwa,
11) organizowanie konferencji prasowych,
12) analizowanie publikacji prasowych dotyczących działalności Starostwa Powiatowego,
13) obsługa wizyt potencjalnych inwestorów i innych delegacji zagranicznych,
14) udzielanie bezpośrednich informacji związanych z realizacją zadań statutowych,
15) koordynacja działań związanych z opracowywaniem, aktualizacją i monitoringiem Strategii Rozwoju Powiatu, Planu Rozwoju Lokalnego i innych dokumentów o znaczeniu Strategicznym,
16) współpraca i koordynacja działań stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych mających siedzibę na terenie powiatu.
B. w zakresie obsługi informatycznej Starostwa :
1) opracowywanie rzeczowo-finansowych rocznych planów informatyzacji,
2) opiniowanie propozycji informatycznych, zgłaszanych przez wydziały,
3) prowadzenie bieżącej analizy stanu zastosowania informatyki w wydziałach,
4) prowadzenie i udostępnianie informacji publicznych w Biuletynie Informacji Publicznych Powiatu Gostynińskiego,
5) prowadzenie i nadzór nad administrowaniem danymi osobowymi przetwarzanymi w Starostwie ( Administrator Bezpieczeństwa Informacji ),
6) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64 poz. 565 z późn. zm.), w tym zabezpieczenie obsługi informatycznej Starostwa.
C. w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich:
1) monitoring, gromadzenie i dystrybucja informacji dotyczących możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych,
2) analiza potrzeb społeczno - gospodarczych Powiatu pod kątem inwestycji finansowanych ze środków UE,
3) stała współpraca z wydziałami Starostwa, jednostkami organizacyjni Powiatu i innymi samorządami na płaszczyźnie opracowywania i realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych,
4) przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego,
5) koordynacja działań mających na celu prawidłową realizację i rozliczenie projektów finansowanych ze środków zewnętrznych.
4. Do podstawowego zakresu działania ZESPOŁU RADCÓW PRAWNYCH w szczególności należy:
1) opiniowanie pod względem prawnym projektów uchwał Rady i Zarządu oraz aktów prawnych Starosty,
2) obsługa prawna Rady i Zarządu Powiatu oraz Starosty i doradztwo prawne na rzecz wydziałów,
3) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi i NSA,
4) opiniowanie projektów umów, porozumień zawieranych przez Powiat,
5) wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją prowadzoną z udziałem Powiatu oraz realizacją zadań statutowych samorządu powiatowego,
6) udział w opracowywaniu podstaw do podjęcia decyzji w istotnych sprawach samorządu powiatowego ( negocjacje, zespoły specjalistów ).
5. Do podstawowego zakresu działania PEŁNOMOCNIKA ds. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH w szczególności należy :
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
2) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji w Starostwie,
3) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
4) przeprowadzenie zwykłego postępowania sprawdzającego na pisemne polecenie Starosty, wobec kandydatów na stanowiska z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "zastrzeżone", "poufne",
5) wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa osobom, który uzyskały pozytywny wynik postępowania sprawdzającego,
6) w przypadku, gdy w odniesieniu do osoby, której wydano poświadczenie bezpieczeństwa osobowego zostaną ujawnione nowe fakty wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania tajemnicy, przeprowadzenie kolejnego postępowania sprawdzającego,
7) przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających prowadzonych w odniesieniu do osób ubiegających się o stanowisko lub zlecenie pracy, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych,
8) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
9) współdziałanie w trakcie postępowania sprawdzającego oraz w trakcie kontroli ze służbami ABW lub SKW,
10) okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów niejawnych,
11) przygotowanie, wysyłanie i odbieranie przesyłek z poczty specjalnej,
12) doręczanie korespondencji niejawnej w obrębie powiatu,
13) nadzór nad opracowaniem i przechowywaniem materiałów "zastrzeżonych", "poufnych",
14) archiwizacja dokumentów niejawnych Starostwa.
6. Do podstawowego zakresu działania POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW w szczególności należy :
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
7. Do podstawowego zakresu działania STANOWISKA ds. ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO, SPRAW OBRONNYCH I OBYWATELSKICH w szczególności należy:
A. w zakresie Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego :
1) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez starostę funkcji Szefa Obrony Cywilnej powiatu,
2) współudział w pracach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
3) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej i popularyzatorskiej,
4) planowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w jednostkach podległych i nadzorowanych,
5) opracowywanie i aktualizowanie:
a) Planu Obrony Cywilnej Powiatu,
b) Planu Zarządzania Kryzysowego,
c) Planu Pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
d) Planu Ochrony Zabytków powiatu na wypadek konfliktu zbrojnego,
e) danych do Planu Działania Systemu dla Województwa Mazowieckiego w zakresie ratownictwa medycznego,
6) przygotowanie i zabezpieczenie działań systemu wykrywania i alarmowania ludności oraz systemu łączności zarządzania wojewody,
7) tworzenie i przygotowywanie do działań Formacji Obrony Cywilnej,
8) przygotowanie oraz koordynowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na obszarze powiatu,
9) współpraca ze służbami Straży, Policji, Służby Zdrowia i jednostkami samorządowymi w powiecie,
10) obsługa administracyjna Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
B. w zakresie spraw obronnych:
1) prowadzenie spraw związanych z nakładaniem i wykonywaniem świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju w zakresie potrzeb realizowanych przez powiaty,
2) współdziałanie z organami wojskowymi w zakresie realizacji zadań na potrzeby Sił Zbrojnych,
3) prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
4) organizowanie i przygotowanie Stanowiska Kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
5) opracowanie i aktualizacja:
a) Planu Operacyjnego Funkcjonowania powiatu oraz stosowanych programów obronnych
b) Planu Przygotowań Służby Zdrowia na potrzeby obronne,
6) opracowanie i aktualizacja Powiatowego Programu Mobilizacji Gospodarki,
7) opracowanie i utrzymywanie w stałej aktualności planistyczno - organizacyjnej na czas wojny, a w szczególności regulaminu organizacyjnego, obsady personalnej i szczegółowych zakresów obowiązków pracowników,
8) prowadzenie dokumentacji zestawów zadań dotyczących podwyższenia gotowości obronnej państwa,
9) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru,
10) koordynowanie realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne Starostwa i jednostki organizacyjne,
11) prowadzenie dokumentacji Akcji Kurierskiej tj. szkolenie, przygotowanie i realizacja zadań w zakresie akcji kurierskiej,
12) prowadzenie rejestrów spraw poufnych i zastrzeżonych.
C. w zakresie spraw obywatelskich:
1) przygotowywanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
2) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprowadzenie zwłok z obcego państwa.
D. w zakresie spraw o powszechnym obowiązku obrony:
1) przygotowanie kwalifikacji wojskowej i udział w jej prowadzeniu,
2) wykonywanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi.
8. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ROLNICTWA, LEŚNICTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA w szczególności należy :
A. w zakresie ochrony środowiska :
1) orzecznictwo administracyjne w zakresie ochrony środowiska,
2) ewidencja źródeł zanieczyszczenia powietrza,
3) ochrona powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniami,
4) ochrona środowiska przed hałasem, odpadami, wibracjami i promieniowaniem elektromagnetycznym,
5) ochrona wód, gleby, zieleni w procesie realizacji inwestycji,
6) współpraca z Inspekcją Ochrony Środowiska.
B. w zakresie ochrony przyrody :
1) ochrona roślin i zwierząt, współpraca z Ligą Ochrony Przyrody,
2) sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody,
3) udzielanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów będących własnością gminy,
C. w zakresie gospodarki leśnej i ochrony lasów :
1) ustalanie kierunków rozwoju leśnictwa i zadrzewień,
2) sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niepaństwowych,
3) zlecanie, zatwierdzanie i finansowanie uproszczonych planów urządzania lasów niepaństwowych, nadzór nad ich realizacją,
4) sprawy ochrony lasów i likwidacji szkód powstałych w lasach,
5) wydawanie zezwoleń na wyrąb drzew w przypadkach losowych niezgodnych z ustaleniami uproszczonych planów urządzania lasów,
6) cechowanie i legalizacja drewna pozyskanego z lasów niepaństwowych,
7) wydawanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny o pow. do 10 ha,
8) nadzór nad uprawami leśnymi założonymi na gruntach porolnych.
D. w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód :
1) ustalanie linii brzegu dla wód,
2) wydawanie, cofanie, ograniczanie i stwierdzanie wygaśnięcia pozwoleń wodnoprawnych,
3) dokonywanie raz na 4 lata przeglądu ustaleń pozwoleń wodnoprawnych,
4) przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód,
5) ustanawianie strefy ochrony bezpośredniej dla ujęcia wody,
6) ustalanie szczegółowych zakresów i terminów wykonywania obowiązku dot. utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych nie będących w spółce,
7) nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych, w tym m. in.:
a) zatwierdzanie statutu spółki lub odmowa jego zatwierdzenia,
b) orzekanie o nieważności uchwał organów spółki wodnej sprzecznych z prawem lub ze statutem,
c) rozwiązywanie zarządu spółki wodnej i wyznaczanie osoby pełniącej jego obowiązki.
E. w zakresie gospodarki rybackiej :
1) zezwalanie na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi wody płynącej żeglownej lub nieżeglownej,
2) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
3) rejestrowanie sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
4) wystawianie legitymacji służbowych strażnikom Społecznej Straży Rybackiej,
5) współpraca z Polskim Związkiem Wędkarskim.
F. w zakresie rolnictwa :
1) współpraca z ośrodkami doradztwa rolniczego i zrzeszeniami hodowców zwierząt i plantatorów roślin uprawnych,
2) współpraca z izbą rolniczą oraz z inspekcją nasienną, ochrony roślin i weterynaryjną.
G. w zakresie łowiectwa :
1) wyrażanie zgody na chwytanie i przetrzymywanie zwierzyny poza polowaniem i odłowami,
2) wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów i ich mieszańców,
3) wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych i naliczanie czynszów za ich dzierżawę.
H. w zakresie gospodarki odpadami:
1) zatwierdzanie programów gospodarki odpadami i wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
2) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
3) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów,
4) cofanie ww. zezwoleń w przypadku naruszania ich warunków,
5) kontrola przestrzegania przepisów dot. gospodarki odpadami.
I. w zakresie geologii i górnictwa :
1) wykonywanie zadań organu administracji geologicznej, w tym m. in.:
a) zatwierdzanie projektów prac geologicznych i hydrogeologicznych,
b) udzielanie, cofanie i stwierdzanie wygaśnięcia koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych na pow. do 2 ha i wielkości wydobycia do 20 000 m3 rocznie,
2) w przypadku nielegalnego wydobywania kopaliny ustalanie, prowadzącemu taką działalność, opłaty eksploatacyjnej (kary).
9. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ARCHITEKTURY, BUDOWNICTWA I INWESTYCJI w szczególności należy :
A. w zakresie zadań administracji architektoniczno - budowlanej; planowania i zagospodarowania przestrzennego, prawa lokalowego, geodezji i kartografii:
1) sprawdzanie zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, o której mowa w ustawie o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz w ocenach oddziaływania na środowisko,
2) sprawdzanie zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno - budowlanymi,
3) sprawdzanie kompletności projektu budowlanego i posiadania wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4) sprawdzanie wykonania projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia - zaświadczeniem o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego,
5) wydawanie postanowień zobowiązujących do usunięcia występujących nieprawidłowości,
6) wydawanie decyzji o:
a) zatwierdzeniu projektu budowlanego,
b) pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego,
c) niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości,
d) przeniesieniu decyzji na rzecz innego podmiotu,
e) zmieniających, uchylających i stwierdzających wygaśnięcie w/w decyzji.
7) przyjmowanie i sprawdzanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
8) przyjmowanie i sprawdzanie zgłoszeń o zamiarze zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
9) wydawanie zaświadczeń:
a) stwierdzających spełnienie wymagań samodzielnego lokalu,
b) potwierdzających powierzchnie użytkową i wyposażenie techniczne domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
c) o nie wniesieniu sprzeciwu na zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych lub zmiany sposobu użytkowania,
10) udzielanie lub odmawianie zgody na odstępstwa od przepisów techniczno - budowlanych po uzyskaniu upoważnienia ministra,
11) wydawanie dzienników budowy,
12) przygotowywanie projektów opinii dotyczących rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
13) przyjmowanie zawiadomień o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
14) przygotowywanie uzgodnień projektów planów miejscowych z zarządem powiatu w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych,
15) przyjmowanie kopii uchwalonego studium lub planu miejscowego gminy,
16) przygotowywanie projektów opinii o projekcie planu przestrzennego województwa dla zarządu powiatu,
17) przygotowywanie projektów postanowień uzgadniających warunki do decyzji wójta, burmistrza o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie zadań rządowych albo samorządowych,
18) uczestniczenie w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji.
B. w zakresie inwestycji:
1) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem realizacji inwestycji budowlanych przygotowywanych przez Wydział ABI w zgodzie z przepisami ustawy Prawo budowlane i Prawo zamówień publicznych.
C. w zakresie zamówień publicznych:
1) prowadzenie dokumentacji zamówień publicznych realizowanych przez powiat polegającej na rejestrowaniu zamówień publicznych oraz sprawozdawczości wymaganej przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
10. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU EDUKACJI, KULTURY I PROMOCJI ZDROWIA w szczególności należy:
A. w zakresie oświaty:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych i poradni psychologiczno - pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych udzielających dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
2) likwidowanie, przekształcanie szkół i placówek oraz łączenie szkół w zespół,
3) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
4) koordynacja prac związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego,
5) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkół lub placówek w zakresie spraw organizacyjnych,
6) przygotowanie organizacji roku szkolnego,
7) bieżące ewidencjonowanie kadry pedagogicznej z uwzględnieniem wykształcenia oraz stopni awansu zawodowego,
8) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzeniem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej,
9) współdziałanie z instytucjami i stowarzyszeniami wynikające z prowadzenia szkół i placówek, 10) przygotowanie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat,
11) koordynacja dofinansowania form doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli,
12) realizacja programów stypendialnych dla uczniów i studentów z terenu powiatu gostynińskiego,
13) koordynacja szkolenia przez Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Gostyninie z zakresu zajęć teoretycznych przedmiotów zawodowych dla uczniów szkół zawodowych z terenu województwa mazowieckiego,
14) wdrażanie i nadzór nad realizacją programów MEN w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkołach prowadzonych przez powiat gostyniński,
15) przeprowadzenie rocznej analizy wynagrodzeń nauczycieli w zakresie osiągania średnich wynagrodzeń.
B. w zakresie kultury:
1) współudział w organizacji imprez kulturalnych na terenie powiatu,
2) współdziałanie z instytucjami i stowarzyszeniami w zakresie popularyzacji kultury,
3) podejmowanie działań wspierających edukację kulturalną dzieci i młodzieży oraz otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
4) prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej.
C. w zakresie sportu i turystyki:
1) współudział w organizacji imprez sportowych na terenie powiatu,
2) rejestrowanie oraz prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych funkcjonujących na terenie,
3) popularyzacja kultury fizycznej, sportu i turystyki wśród uczniów, nauczycieli oraz mieszkańców powiatu gostynińskiego,
4) wspieranie działalności w zakresie rekreacji ruchowej,
5) wspieranie działań uczniowskich klubów sportowych oraz uczniowskich zespołów ludowych na terenie powiatu poprzez włączanie ich w programy organizowane przez instytucje kultury fizycznej np. PZPN, Federacja Sportu czy inne.
D. w zakresie ochrony i promocji zdrowia :
1) monitorowanie opieki lekarsko - pielęgniarskiej w szkołach i placówkach, których organem prowadzącym jest Powiat Gostyniński
2) współpraca z podmiotami i organizacjami w zakresie edukacji oraz rozwiązywania problemów i zagrożeń zdrowia,
3) podejmowanie zadań w zakresie promocji zdrowia,
4) koordynowanie realizacji programów profilaktycznych realizowanych przez szkoły i placówki oświatowe,
5) realizacja zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia.
11. Do podstawowego zakresu działania SAMODZIELNEGO STANOWISKA AUDYTORA WEWNĘTRZNEGO w szczególności należy :
1) opracowywanie w porozumieniu ze Starostą w terminie wynikającym z przepisów szczególnych, planu audytu na rok następny,
2) realizacja zadań audytowych na podstawie zatwierdzonego planu audytu wewnętrznego oraz, w uzasadnionych przypadkach, poza planem audytu,
3) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów wewnętrznych,
4) przeprowadzanie czynności monitorujących i oceniających wdrożenie zaleceń ( rekomendacji ), udzielonych w wyniku przeprowadzonych audytów,
5) przedstawianie Staroście, w terminie wynikającym z przepisów szczególnych, sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni,
6) prowadzenie bieżących i stałych akt audytu wewnętrznego,
7) prowadzenie działań doradczych dotyczących systemów i procedur funkcjonujących w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Zakres działań Audytora Wewnętrznego obejmuje wszystkie wydziały Starostwa Powiatowego oraz wszystkie jednostki organizacyjne powiatu.
12. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ORGANIZACYJNO - ADMINISTRACYJNEGO w szczególności należy :
A. w zakresie spraw organizacyjnych :
1) organizowanie posiedzeń i obsługa kancelaryjno - biurowa Zarządu Powiatu,
2) protokołowanie posiedzeń Zarządu,
3) przygotowywanie projektów uchwał Rady, Zarządu i zarządzeń Starosty,
4) prowadzenie rejestru uchwał Zarządu oraz przekazywanie ich do realizacji,
5) koordynowanie przygotowywania odpowiedzi na interpelacje Radnych i wniosków Komisji Rady Powiatu,
6) opracowywanie projektów Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy Starostwa, aktualizacja oraz kontrola przestrzegania ich postanowień,
7) obsługa narad organizowanych przez Starostę z Naczelnikami Wydziałów Starostwa, kierownikami jednostek organizacyjnych oraz kontrola wykonania ustaleń podjętych w wyniku tych narad,
8) obsługa Starosty w kontaktach z organami administracji rządowej, posłami, senatorami,
9) obsługa organizacyjno - techniczna Starosty, Wicestarosty, Sekretarza Powiatu,
10) organizacja obsługi interesantów, załatwiania skarg i wniosków, a w szczególności:
a) prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Starostwa przekazywanie ich do załatwienia według właściwości oraz prowadzenie dokumentacji,
b) dokonywanie okresowych analiz przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków,
11) prowadzenie kancelarii ogólnej Starostwa,
12) prowadzenie rozdziału korespondencji wpływającej do Starostwa, zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej,
13) prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty m.in. obsługa przyjęć interesantów,
14) wykonywanie zadań związanych z wyborami.
B. w zakresie spraw kadrowych, socjalnych i szkoleń:
1) prowadzenie spraw związanych z naborem na stanowiska urzędnicze w Starostwie,
2) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem służby przygotowawczej w Starostwie,
3) prowadzenie spraw dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych we współpracy z Wydziałem Finansowym, Planowania i Analiz,
4) prowadzenie spraw w zakresie wynagradzania pracowników,
5) prowadzenie spraw związanych z nagrodami jubileuszowymi,
6) prowadzenie spraw dotyczących urlopów pracowniczych,
7) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników Starostwa,
8) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników w zakresie bhp, ppoż oraz lekarskimi badaniami wstępnymi, okresowymi i kontrolnymi,
9) prowadzenie akt osobowych pracowników Starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu,
10) bieżąca kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,
11) prowadzenie sprawozdawczości oraz opracowywanie okresowych informacji, analiz z realizacji zatrudnienia i dyscypliny pracy,
12) prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Starostwa,
13) prowadzenie spraw związanych z praktykami i stażami odbywanymi w Starostwie.
C. w zakresie spraw administracyjnych:
1) prowadzenie książki kontroli zewnętrznej Starostwa,
2) prowadzenie dokumentacji z kontroli zewnętrznej przeprowadzanej w Starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu i wykorzystywanie materiałów pokontrolnych w celu doskonalenia ich działalności,
3) prowadzenie rejestru wydanych upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty, w tym do wydawania decyzji administracyjnych,
4) prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty,
5) prowadzenie ewidencji porozumień zawieranych przez Powiat Gostyniński,
6) przekazywanie materiałów do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
D. w zakresie spraw gospodarczych :
1) administrowanie majątkiem Starostwa,
2) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym,
3) prowadzenie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych,
4) prowadzenie spraw związanych z zamawianiem pieczęci urzędowych i tablic,
5) prowadzenie rejestru pieczęci używanych i likwidowanych,
6) prowadzenie ewidencji kart drogowych samochodów służbowych Starostwa i ich rozliczanie,
7) zabezpieczenie łączności telefonicznej, faxowej i alarmowej,
8) prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem przestrzegania przepisów dotyczących ładu i porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ppoż.,
9) utrzymanie porządku i czystości w budynkach Starostwa i otoczeniu,
10) wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem uroczystości i okolicznościowych spotkań,
11) prowadzenie spraw remontowych budynków Starostwa.
13. Do podstawowego zakresu działania STANOWISKA ds. ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO w szczególności należy :
1) nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych, w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwiania spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia ich akt,
2) prowadzenie archiwum zakładowego w tym :
a) przyjmowanie dokumentacji,
b) przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
c) udostępnianie przechowywanej dokumentacji,
d) inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu,
e) przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania i udział w ich przekazywaniu do właściwego archiwum państwowego.
14. Do podstawowego zakresu działania BIURA RADY POWIATU w szczególności należy :
1) obsługa kancelaryjno - biurowa Rady Powiatu,
2) wykonywanie zadań merytorycznych w zakresie zleconym przez Radę Powiatu,
3) organizacyjne przygotowanie posiedzeń organów kolegialnych,
4) protokołowanie posiedzeń Rady Powiatu,
5) zapewnianie terminowego dostarczania materiałów na sesję Rady Powiatu i posiedzenia Komisji, gromadzenie materiałów będących przedmiotem obrad i przedstawienie ich właściwym Komisjom,
6) przekazywanie uchwał i wyciągów z protokołów Sesji Rady Powiatu i posiedzeń Komisji Zarządowi do realizacji,
7) wykonywanie poleceń - Przewodniczącego Rady oraz Wiceprzewodniczących Rady - związanych z organizowaniem i funkcjonowaniem pracy Rady Powiatu,
8) przekazywanie aktów prawnych stanowionych przez organy powiatu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
15. Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU FINANSOWEGO, PLANOWANIA I ANALIZ w szczególności należy :
A. w zakresie planowania i realizacji budżetu :
1) koordynacja i opracowywanie projektów budżetu powiatu zgodnie z opracowaną procedurą,
2) nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzania planów finansowych jednostek,
3) bilansowanie potrzeb i możliwości ich sfinansowania oraz opracowanie prepozycji zmian budżetu,
4) opracowywanie wieloletniej prognozy finansowej powiatu,
5) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej dotyczących planowania i finansowania zadań w zakresie administracji rządowej oraz zadań realizowanych na podstawie umów i porozumień,
6) kontrola i ocena sprawozdań powiatowych jednostek organizacyjnych, służ, inspekcji i straży,
7) sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości z realizacji budżetu powiatu,
8) opracowywanie okresowych analiz z realizacji budżetu powiatu oraz wniosków w tym zakresie, w tym wniosków dotyczących udzielania poręczeń i gwarancji oraz zaciągania kredytów, pożyczek i emisji obligacji oraz analiz z realizacji zadań rządowych,
9) opracowywanie dla potrzeb organów nadzoru informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania finansów powiatu.
10) współpraca w zakresie dochodów powiatu przekazywanych przez:
a) Ministerstwo Finansów,
b) Mazowiecki Urząd Wojewódzki,
c) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
d) Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
e) Inne.
B. w zakresie gospodarki finansami :
1) prowadzenie rachunkowości dla Starostwa Powiatowego i budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
2) koordynacja obsługi bankowej jednostek organizacyjnych powiatu,
3) prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
4) prowadzenie windykacji dochodów powiatu oraz Skarbu Państwa,
5) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej,
6) prowadzenie obsługi księgowej; Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, opłat melioracyjnych, Funduszu Pracy, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego,
7) prowadzenie ewidencji mienia powiatu oraz ich rozliczanie.
C. w zakresie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych :
1) opracowywanie wniosków do planu finansowego PFRON,
2) składanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych z otrzymanych środków PFRON,
3) udzielanie osobom niepełnosprawnym dofinansowań do rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej,
4) udzielanie pracodawcom, którzy przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudnią osobę niepełnosprawną, zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy,
5) udzielanie dofinansowań w wysokości do 50% oprocentowania kredytów bankowych, zaciąganych przez osoby niepełnosprawne na kontynuowanie działalności gospodarczej lub prowadzenie własnego, dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
6) prowadzenie rozliczeń finansowych w celu zapewnienia płynności finansowej i windykacji należności,
7) dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
8) współpraca z :
a) Powiatowym Urzędem Pracy,
b) Biurem PFRON,
c) Państwową Inspekcją Pracy,
d) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
9) przeprowadzanie kontroli u osób, które otrzymały dofinansowanie do podjęcia działalności gospodarczej albo rolniczej i pracodawców w zakresie prawidłowej realizacji zawartych umów cywilno-prawnych,
10) współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie wynikających z ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw.
ROZDZIAŁ VI
TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW § 10
1. Starosta przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków w piątki od 14.00 do 16.00.
2. Wicestarosta przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków w piątki od 15.00 do 16.30.
3. Pozostali pracownicy Starostwa przyjmują w ramach skarg i wniosków w godzinach pracy Starostwa.
4. Pracownik przyjmujący w ramach skarg i wniosków sporządza protokół przyjęcia zawierający: - datę przyjęcia, - imię, nazwisko i adres składającego, - zwięzłe określenie sprawy, - imię i nazwisko przyjmującego, - podpis składającego.
5. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Wydział Organizacyjno - Administracyjny.
6. Skargi i wnioski składane lub adresowane do Zarządu, Starosty lub poszczególnych członków Zarządu przygotowuje do rozpatrzenia Wydział Organizacyjno - Administracyjny.
7. Pozostałe skargi i wnioski przygotowują do rozpatrzenia komórki w ramach swej właściwości rzeczowej.
8. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują Starosta, Wicestarosta lub Sekretarz.
9. Przyjmowanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Organizacyjno - Administracyjny, który czuwa nad terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzieleniem odpowiedzi.
10. Naczelnicy Wydziałów odpowiedzialni są za wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie skarg i wniosków.
11. Niezwłoczne przekazywanie Wydziałowi Organizacyjno - Administracyjnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków. ROZDZIAŁ VII
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLI § 11
Celem kontroli prowadzonej przez Wydziały Starostwa jest :
. dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji,
. zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności Wydziałów,
. inicjowanie kierunków prawidłowego działania oraz wskazywanie sposobów i środków zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości, jak również umożliwiających ich szybkie usunięcie.
1. System kontroli w Starostwie obejmuje kontrolę wewnętrzną (funkcjonalną) i kontrolę zewnętrzną,
a) czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonują z urzędu Starosta, Wicestarosta, Członkowie Zarządu, Sekretarz, Skarbnik, Naczelnicy oraz pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli,
2. Zakres zadań kontrolnych pracowników wydziałów określają zakresy czynności.
3. W ramach zakresu powierzonych zadań problemową kontrolę wewnętrzną wykonują:
a) Wydział Organizacyjno - Administracyjny w sprawach organizacji i funkcjonowania wydziałów oraz dyscypliny pracy,
b) Zespół Radców Prawnych w zakresie zgodności działania z prawem,
c) Wydział Finansowy, Planowania i Analiz w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi i kredytowymi oraz prowadzenia rachunkowości,
d) Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie przestrzegania informacji niejawnych,
e) doraźne zespoły powoływane przez Starostę.
4. Kontrolę zewnętrzną wykonują w zakresie przyznanych przez Starostę lub Zarząd Powiatu pełnomocnictw :
a) Skarbnik Powiatu w stosunku do jednostek nadzorowanych w wykonywaniu budżetu oraz planu finansowego dla zadań publicznych z zakresu administracji rządowej zleconych powiatowi oraz prowadzenia działalności finansowej przez jednostki organizacyjne i straże podporządkowane samorządowi powiatowemu,
b) Naczelnicy wydziałów w stosunku do jednostek podporządkowanych w zakresie właściwości rzeczowej,
c) doraźne zespoły.
5. Kontrolę zewnętrzną należy udokumentować w postaci protokołu z kontroli na podstawie, których sporządza się wystąpienie pokontrolne wraz z zaleceniami dla jednostki kontrolowanej.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY I TRYB POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU I WYDAWANIU AKTÓW PRAWNYCH ORGANÓW POWIATU
Zasady niniejsze dotyczą opracowywania projektów uchwał Rady Powiatu wnoszonych na sesje przez Zarząd Powiatu oraz projekty aktów prawnych (uchwał, zarządzeń) Zarządu Powiatu i Starosty Gostynińskiego. Prawo występowania z wnioskiem o wydanie aktu prawnego przysługuje Radnym, Zarządowi, Staroście, Wicestaroście, Sekretarzowi, Skarbnikowi i Naczelnikom Wydziałów.
§ 12
1. Akty prawne wydawane są na podstawie upoważnienia zawartego w ustawach i przepisach wykonawczych do ustaw a także na podstawie ogólno kompetencyjnych upoważnień w sprawach realizacji okresowych zadań lub ustalania projektu postępowania.
2. Projekty uchwał opracowują wydziały, do których zakresu działania należy przedmiot uchwały - jeżeli przedmiot uchwały należy do zakresu działania kilku wydziałów projekt opracowują wspólnie przedstawiciele tych wydziałów a funkcję koordynatora pełni wydział wyznaczony przez Starostę.
3. Odpowiedzialnym za terminowe sporządzanie projektu ( uchwał ) i za jego treść merytoryczną jest Naczelnik Wydziału, który parafuje projekt.
4. Projekty aktów prawnych pochodzących od jednostek organizacyjnych Powiatu sporządzają, parafują kierownicy tych jednostek oraz przedkładają wraz z opinią prawną radcy prawnego Starostwa, Naczelnikom Wydziałów Starostwa, którzy sprawują nadzór nad działalnością jednostek.
5. Redagowanie projektów aktów prawnych winno odbywać się przy zastosowaniu ogólnie przyjętych zasad techniki legislacyjnej i czynić zadość wymogom stylu, języka i numeracji przepisów prawnych.
6. Projekt uchwały powinien zawierać :
a) nazwę aktu, datę wydania, określenie organu wydającego w pełnym brzmieniu oraz tytuł,
b) po części nagłówkowej należy umieścić podstawę prawną przez powołanie w pełnym brzmieniu odpowiedniej ustawy wraz z wszystkimi zmianami,
c) kolejność przepisów uchwały powinna być następująca : przepisy ogólne, szczegółowe, przejściowe, uchylające i o wejściu w życie,
d) uzasadnienie potrzeby podjęcia uchwały.
7. W fazie opracowywania projekt powinien być uzgodniony i podpisany przez Naczelników Wydziałów i Kierowników jednostek organizacyjnych, których działalności dotyczy oraz ze Skarbnikiem, jeżeli powoduje skutki finansowe.
8. Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem, opinią radcy prawnego, parafowane przez Naczelników, Sekretarza, Skarbnika, właściwy wydział przedkłada Zarządowi Powiatu za pośrednictwem Sekretarza.
9. Odpowiedzialnym za realizację uchwał i pozostałych aktów prawnych jest Naczelnik Wydziału, który przygotował projekt.
10. Projekty uchwał Rady Powiatu przedstawia Radzie Zarząd Powiatu za pośrednictwem Biura Rady Powiatu.
§ 13
1. Starosta wydaje zarządzenia i decyzje jako akty kierowania wewnętrznego w Starostwie.
2. Przy opracowywaniu aktów kierowania wewnętrznego w Starostwie zasady tworzenia aktów prawnych określane w niniejszym regulaminie stosuje się odpowiednio.
3. Rejestr aktów kierowania wewnętrznego Starosty prowadzi Wydział Organizacyjno - Administracyjny. ROZDZIAŁ IX
ZASADY PODPISYWANIA, APROBATY PISM I DECYZJI § 14
1. Starosta podpisuje pisma i decyzje dotyczące spraw należących do właściwości powiatu.
2. Do podpisu Starosty zastrzeżone są:
1) odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej,
2) decyzje w sprawach kadrowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz kierowników służb, inspekcji i straży,
3) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Starostę do jego podpisu,
4) korespondencja kierowana do:
a) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków Sejmu i Senatu oraz posłów i senatorów,
b) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c) ministrów oraz kierowników urzędów centralnych,
d) wojewodów,
e) sejmików samorządowych województw.
3. Jeżeli Starosta nie może pełnić obowiązków służbowych, prawo podpisu spraw wymienionych w ust. 1 i 2 przysługuje w jego zastępstwie Wicestaroście. Wicestarosta podpisuje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty.
4. Sekretarz podpisuje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty oraz dokumenty w obiegu wewnętrznym i zewnętrznym.
5. Skarbnik podpisuje dokumenty określone przepisami prawa.
6. Pracownicy Wydziałów podpisują decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty oraz dokumenty w obiegu wewnętrznym w Starostwie oraz pisma wychodzące na zewnątrz w ramach posiadanych upoważnień.
7. Projekty dokumentów przedstawianych do podpisu winny być uprzednio parafowane przez ich autorów, ponadto dotyczące spraw związanych z funkcjonowaniem Starostwa, warunkami jego działania oraz organizacją pracy - przez Sekretarza, a spraw finansowych powiatu - przez Skarbnika. ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 15
Naczelnicy Wydziałów zobowiązani są zapoznać pracowników z :
1. Statutem Powiatu,
2. Statutem Starostwa,
3. Regulaminem Organizacyjnym Starostwa,
4. Przepisami dotyczącymi informacji niejawnych i ochrony danych osobowych,
5. Zasadami BHP obowiązującymi w Starostwie,
6. Ryzykiem zawodowym występującym na stanowisku pracy,
7. Regulaminem Pracy ustalonym przez Starostę,
8. Instrukcją Kancelaryjną obowiązującą w Starostwie,
9. Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt,
10. Instrukcją Archiwalną.
§ 16
Zmiany Regulaminu dokonuje Rada Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia. |